Runmeter 7 är lanserad

När jag började använda appen Runmeter på mina träningspass upptäckte jag en del störande småsaker. Jag mailade in det till tillverkaren. De tyckte att det var intressanta förslag och tog med mig i sin betatestgrupp i mars. Den nya versionen lanserades igår så nu får jag äntligen berätta om de trevliga förbättringarna.

Den största förändringen som låg högst på både min och andra användares önskelista var att lägga till träningsplaner. Med de nya träningsplanerna i Runmeter kan man få struktur på sin träning. Planerna kan även synkroniseras till en kalender i Outlook så man kan få påminnelser när man sitter framför datorn på jobbet. Det är en bra motivation för att verkligen komma ut och springa när det är motigt. Det finns ett par olika planer man kan välja på till exempel upplägg för maraton och halvmaraton, men man kan även göra egna. Det finna massor av saker man kan styra sin egna pass efter. Man kan bestämma distans, ett visst tempo, en viss tid, intervaller, pulsnivå för att bara nämna några.

Min egen mix av data som jag vill se när jag springer.En annan stor förbättring är i ”stopwatch”-läget. Det ville säga det som visas under själva passet. Tidigare fanns det fasta skärmar som visade olika data. Det visades för mycket och med för små siffror och ibland med halva skärmen full av grafer. Det var helt omöjligt att läsa ut något från dem när man sprang. Jag föreslog att man skulle få styra lite själv och kunna välja större text. Jag fick precis som jag ville och lite till. Nu kan man anpassa skärmarna efter eget behag och dessutom välja textfärg så man tydligt kan se vad som är puls, distans och tid utan att behöva läsa det finstilta när man springer. Den som vill kan fortfarande få grafer och kartor och allt möjligt småpill visat, det är helt upp till var och en. Allt finns att välja på. Men jag raderade orginalen och skapade mina helt egna stopwatch-skärmar med stora siffror för det jag tycker är intressant.

En annan ny funktion i den nya version 7 är historikläget där man i efterhand kan se hur långt man sprungit en vecka, en månad, senaste året och mycket mer. Här kan man så klart också komma åt graferna för att jämföra banprofil med pulskurvor och annat kul i efterhand.

Dessutom har man i nya versionen lagt till en musikspelare så man kan välja sin träningsmusik utan att behöva byta app i iPhonen och fixat till ett antal små buggar. Ett exempel på en bugfix är att appen inte längre hakar upp sig om man drar ut donglen till Wahoos pulsband.

Kort sagt. Den enligt mitt tycke bästa löparappen har nu blivit ännu mycket bättre! Att köpa den var mina bäst investerade 30 spänn på många år och nu har de sänkt priset så om du springer och gillar fakta bör du absolut skaffa den.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: