GPStest av Runmeter och första intryck av Podrunner

Tvprogrammet Plus test av appar och en löparklocka startade en del debatt på löparforum. Några hävdar att testet utfördes dåligt och andra konstaterar att det var stor skillnad på precisionen i GPSerna. Eftersom appen Runmeter till iPhone inte var med blev jag så klart nyfiken på hur den presterade. Så idag drog jag iväg till Värendsvallen för att springa några varv på löparbanorna. Förberedde testet med att slå av Wifi på iPhonen eftersom jag läst att det kan störa mätningen. Det var gråtrist och regnigt väder så jag hade riktigt svårt att välja skor. Fastnade till slut för New Balance Minimus road som i alla fall inte blir så tunga när de blir blöta. Första tre kilometerna sprang jag min vanliga sträcka vid sjön. Blött geggigt och tungt var det. På den fjärde kilometern fick jag en lite märklig kramp i vänsterfoten och haltade till i steget ibland. Kom fram till arenastaden efter 5,5 kilometer och 27 minuters löpning.

Test 1, Runmeters funktion för varvtidtagning

Flera varv mätta med ”lap”funktionen.

Grindarna till Värendsvallen var vidöppna så jag fortsatte in och vid en tydlig markering tryckte jag på lapknappen i Runmeter. Tryckte på lap igen när jag passerade markeringen igen och gjorde ett nytt varv. Sen tryckte jag stopp och satte mig på läktaren för att studera resultaten. Mätresultatet verkade ha grötats ihop med min övriga löpning och mina två varv mättes till 0,71 km. Som syns på bilden vinglar spåret på kartan, men jag sprang mellan 20 och 50 cm från innersargen hela tiden på båda varven.

Test 2, Mätning av ett varv i taget.

Ett varv runt Värendsvallen uppmätt av Runmeter.

Bestämde mig för att helt nollställa appen och bara springa ett varv utan något data som kunde förvirra appen. Sprang ett varv på förvånansvärt pigga ben. Klockade av och satte mig på läktaren igen. Appen visade nu en jämn och prydlig oval av mitt varv, dock med ett litet glapp i spåret som inte matchar slutpunkten. Googles karta matchar inte riktigt för hela varvet är förskjutet in på fotbollplanen och upp på ytterbanan igen. Siffermässigt blev resultatet 0,43 km och 1:30. Om nu varvet är 400 meter som jag tror la den alltså på 30 meter. Kändes uppmuntrande att jag gjorde varvet på 1:30 utan att förta mig så jag gjorde ett nytt varv och gick ut lite hårdare. Nu blåste det och regnade rejäl motvind på långsidan och i den andra kurvan. Jag vinglade till, tappade lättheten i steget och farten mot slutet.  Hade som vanligt lite problem med att träffa stoppknappen i farten så jag sprang nog tio meter extra och kanske en eller två sekunder innan appen pep, men gjorde i alla fall det andra varvet på 1:18 och appen tyckte nu att det var 0,42 kilometer långt. Eftersom jag aldrig sprungit 400 tidigare så har jag alltså satt ett nytt pers idag 🙂 Snitttempo 3:05 min/km, snittpuls 157 bpm och maxpuls 169 bpm. Man kan inte annat än imponeras av killar som håller den farten en hel mil eller ännu värre en hel mara. Appen har lite uppstartstid och reagerar inte exakt när man trycker på start stopp så antagligen blir mätresultaten jämnare och bättre på en längre distans. Jag får återkomma och göra ett nytt test på typ 10 varv en dag med trevligare väder.

Sen sprang jag hem samma väg som jag kom. Blöta och tunga 5,5  kilometer som gick på drygt 33 minuter med diverse stopp för trafik och annat småjox. Totalt blev det alltså 12,7 kilometers löpning av varierande sort idag. Känslan är överlag mycket positiv nu. Även om det bara var en kort bit så spräckte jag 3 minutersvallen idag.

Intryck av appen Podrunner för träningsmusik

Passade även på att testa en ny app för träningsmusik idag. Den heter Podrunner. Det är en gratisapp som spelar upp musikmixar som görs av Steve Boyett. Man laddar ner färdiga mixar som är ungefär 60 minuter långa och så trycker man på play i appen bara. Mixarna finns i olika tempo och även i mixat tempo  för den som vill köra intervaller till musik. Om man inte har något emot rätt malande techno/trance så är det väldigt smidigt. Läs mer på hans hemsida www.djsteveboy.com/podrunner.html.

Annonser

2 kommentarer

  1. 5-7% felmarginal på en kort 400 metersbana är rätt dåligt tycker jag… Nu är jag bara novis motionär så tiderna har inte SÅÅ stor betydelse men… 🙂

    1. Min teori är att det blir så mycket fel för att den inte reagerar exakt när man startar och stoppar då den loggar så mycket data om puls och annat. Jag ska testa på en längre distans och se om det jämnar ut sig mer då.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: