Första 16 km med UltraSpire Surge

Förra veckan kom jag till insikt om att jag inte fick med mig de prylar jag vill på ett bekvämt sätt. I synnerhet vätskan var ett problem eftersom jag tycker bältet är lite obekvämt. Kan jag lämna något hemma? Knappast! Efter lite surfande kom jag fram till att satsa på en vätskerygga. Hittade fina alternativ till helt okej pris hos Swedentrails.com, men kunde inte bestämma modell. Så jag tog till den gamla hederliga telefonen och ringde upp Jens som sköter butiken. Efter ett trevligt samtal valde jag en UltraSpire Surge och han lovade att skicka den fort så jag skulle kunna kuta med redan på nationaldagen. Skönt att kunna handla från en liten svensk shop som drivs av en löpare och dessutom till bra pris även jämfört med Englands onlinebutiker. Jens levererade som utlovat, men på grund av en lång tjänsteresa kom jag sju minuter för sent till Icas postutlämning så jag fick inte ut den då.

Nu har jag fått ut den så idag gjorde jag första testrundan med vätskeryggan. Fyllde upp ryggsäckens vätskebehållare till cirka 1,5 liter och pressade ner vadkompressorerna i facket där bak. Sen stoppade jag ett paket näsdukar i en frontficka och iPhonen i frontfickan med dragkedja. Tänkte prova en bit av marathonrundan som jag provcyklade tidigare i veckan. Minnet av större vassa stenar i lösgruset fick mig att välja mina mest dämpade skor – Mizuno Cursoris.

IMG_3780Startade med att ta en genväg genom bokskogen för att få in så mycket mjukt underlag som möjligt. Första två kilometerna bort mot bokskogen gick i strax över 5 min/km. Tyckte ryggan skumpade en del så jag drog åt sidoremmarna ett par gånger medan jag sprang. Jag är verkligen inte van vid mjukt dämpade skor. Varje steg kändes svampigt och lufsigt. I början på den tredje kilometern började jag få lite kramp i vänsterfoten. Stannade till inne i bokskogen efter den tredje kilometern och slet ut sulorna ur skorna.IMG_3777 Myggen attackerade mig frenetiskt under bytet så jag gjorde ett litet ryck för att bli av med dem. Inklusive skobyte och ryck så sprang jag strax under 6 min/km på skogsstigarna. Det kändes som en riktig befrielse att bli av med den 3 mm tjocka mjuksulan. Efter den fjärde kilometern mötte jag min kollega Anders som tränar för Iron man. Man frågar ju inte vad folk väger, men det ser ut som att han väger 10 kilo mindre än när vi sprang runt sjön i fjol. Vi växlade några ord innan myggen fick korn på oss.

När jag kom fram till sundet var jag av med fotkrampen och skenbenen kändes 100% bra. Så jag fortsatte på rundan Växjö runt utmed Norra Bergundasjön i 5:30-fart. Hade lite problem att se stenarna i skogsdunklet och stoppade ned solglasögonen i en frontficka på UltraSpiren. Efter den sjunde kilometern fick jag lite känning i högerknät. En molande trötthet i hela knät som blev gradvis värre. När jag hittade ett bra riktmärke efter 8 km så vände jag tillbaka. Farten sjönk från 5:30 till 5:50 och knät kändes allt tyngre och sämre för varje steg. På den elfte kilometern valde jag att gå en bit. Efter en halv minuts promenad kändes knät bra igen. Började jogga. Efter en kilometer kändes sämre knät igen. Det gjorde inte jätteont och höll sig på en konstant nivå så jag fortsatte att lufsa hem i cirka 6 min/km. Efter 15,5 km med cirka 500 meter kvar slog det mig att problemet kanske kom av att springa för sakta. Ökade på och avslutade sista 500 i strax under 5 min/km. Kändes varken bättre eller sämre i knät.

Kommer att göra en rejäl utvärdering av ryggsäcken när jag sprungit ett par gånger, men konstaterar redan att det gick bättre att dricka ur slangen än från mina gamla flaskor. Fick nog i mig ungefär en halv liter idag, så mycket har jag aldrig druckit under ett pass. Känns bra att jag valde den större ryggan för om jag får vara skadefri tänkte jag ta mig något tretimmars pass längre fram och då kommer jag nog att behöva två liter. Sprang kalsonglöst i tightsen idag också och noterade pungskav efter 9 kilometer. Dags att köpa vaselin? Dagens snittpuls hamnade på 158 bpm. Tycker den borde varit lägre med tanke på den låga farten. Formen är alltjämt låg alltså.

Annonser

2 kommentarer

  1. Jag har också funderat på rygga. Men har bara testat ett fåtal i vår intersportbutik och jag vet inte om jag är konstigt byggd, för alla känns för ”långa” (De trycker ner längst ner mot ländryggen)?

    Vad skönt att den här kändes bra för dig. 🙂

    1. Jag antar att det finns bättre och sämre ryggor. Detta är den enda ryggan jag testat, men den känns snarare som att den sitter högt upp än långt ner. Jag satsade på den som fått bra betyg i de test jag hittade. Är du intresserad så tycker jag du ska ringa Jens på Swedentrails.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: