6 km i snöyran

Har haft lite ont i ett par tår och under vänster framfot sen långpasset i lördags. Det fick mig att ställa in mina planerade återhämtningsrundor till idag. Jag har varit förskonad från snön den här vintern, men idag kom den. När jag gav mig ut för att springa hade det snöat en timma och det vräkte fortfarande ner. Så idag fick det bli snöskorna – Vibram Lontra LS. En fördel med snön är att det blir ljust så jag skippade pannlampan och höll mig i närheten av gatlysen.

Kände mig inte alls farligt tung i vaderna och blev lite förvånad när första kilometertiden var 5:40. Ökade på och forcerade lite på andra, men kom inte under 5:30. Kanske satt det lite i benen, men troligtvis satt det mesta i att underlaget var en decimeter nysnö. Pulsade på fyra kilometer. Sen ökade jag i nedförsbacken från TC och hemåt, men trots att jag tyckte benen vaknade var det snabbaste jag kom upp i 4:22 min/km. Lugnade ner mig och kom hem precis när Runmeter annonserade ut sex kilometer. Snittpuls i snöyran 158 bpm. Med andra ord ett pass i det svarta hålet, men jag känner att det kan kvitta för i morgon blir det nog inte ens läge för en runda ändå.

Annonser

4 kommentarer

  1. Hej
    Har följt din blogg ett tag nu. Springer som du i minimalistiska skor, började min omställning i juli och det har inte varit problemfritt. Men har klarat mig hyfsat fram till för 3 veckor sedan. Efter att ha sprungit i Merrel trail glove i över en månad i rad så tog jag på mig mina VFF trek sport och gav mig ut på en 12 kilometer underbar runda. Det kändes bra och fick inte ont någonstans. Sedan fick jag för mig att springa i samma skor även dagen efter men redan efter 3 kilometer kändes det på ovansidan av foten strax över tåfästet till ”pekfingertån”. Tidigare har jag varit bra på att avbryta rundor i tid om jag fått känningar, men denna gång gjorde jag tyvärr inte det. Jag fortsatte under allt större besvär och smärta ytterligare 3-4 kilometer. Nu 22 dagar senare har jag fortfarande ont. Har googlat mig till att det är förmodligen en stressfraktur på ena tån. Det är mellan 4-12 veckors återhämtning på dessa skador. Typiskt, rundan dagen innan skadan var kanske den bästa jag upplevt i mina VFF. Men som sagt tidigare det gäller att skynda långsamt med att ställa om både löpsteg och utrustning. Men på sikt är jag övertygad om att detta är det bästa för kroppen.

    1. Oj, det var trist Nisse. Har faktiskt känt något liknande i ett par tår på senare tid själv, men eftersom smärtnivån är så låg tror jag i mitt fall på någon form av inflammation eller muskelproblem i de tårna. Har du provat vila och VoltarenGel? Om det inte är någon fraktur borde det släppa fortare då.

      Du har rätt i att det är viktigt att skynda långsamt.

  2. Kul att du och Nisse har hittat varandra. Ni verkar ha en hel del gemensamt!

    Jag tänkte på det där med svarta hålet och tror du verkligen att du springer så mycket i det? Känns det verkligen så ansträngande? Kan det inte vara så att pulszonen är lite fel?

    1. Med tanke på min skadefrekvens och att jag brukar dra på mig träningsvärk allt för ofta så är jag rädd för att jag är ”black hole son” 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: