9 km och 3 gånger uppför Kala höjden

Nu är våren här. Solen skiner och det är fantastiskt väder. Igår blev det fiske och familjeaktiviteter, men idag stack jag iväg på en löprunda. När nu mina Sennheiserlurar pajjat försökte jag springa med Apples standardlurar till iPhone idag. Efter en kilometer ploppade de ur öronen hela tiden. Stannade och tejpade fast dem i öronen med leukoplastrullen jag alltid har i ryggan för nödlägen. Sen iväg igen. I börjad på andra kilometern kam jag jämsides med en man på cykel vid en korsning. Kändes inte som att han cyklade fort så jag hängde på. Det blev en kilometer i 4:30fart.

Efter tre km spände mina Vibram Spyridon lite över vristen så jag började nojja lite för att eventuellt få kramp. Vågade inte sticka iväg på en längre runda utan höll mig i bokskogen. Gnetade runt bland löven i femminutersfart. Den som läser bloggen ibland vet att jag inte är mycket för intervaller och andra avancerade träningsmetoder egentligen, men nyfiken är jag. Av en slump stod jag plötsligt på toppen av stadens stora pulkabacke – Kala höjden. Vet att det finns en del som springer intervaller i backe här. Vet inte hur det går till, men jag blev lite nyfiken på hur den var att springa i så jag gjorde ett test.

Ganska snart kände jag att det var för knöligt och brant för att jag skulle våga springa fort nedför. Bromsade mig nedför backen. När jag kom ner vände jag bums och sprang uppför. Sprang så fort jag kunde. Startade inte om Runmeter före så jag har svårt att utläsa några vettiga data. Känslan var att det gick hur bra som helst ända upp till de sista 20 meterna av backen. Joggade ner med en gång och stack uppför igen. Efter halva backen blev det tungt i låren nu. Segade mig upp och tog en kort vila. Sen provade jag att springa ner för en annan del av backen som verkade vara mindre guppig. Vände nedanförbacken och gav mig upp i lite mer normalfart nu. Gick bra tills jag hade typ 30 meter kvar till toppen. Segade mig upp och tog en kort vila. hade fått upp pulsen i 183 bpm.

Sen gav jag mig av hemåt. Fruktade att det skulle bli tungt på stela ben, men det gick rätt skapligt. Var inte allt för jobbigt att springa de 4 km hem på snitt 5:30. 9 kilometer med ett par rusningar upp och ner i backe på strax över 47 minuter känns helt ok med nuvarande form.vibramkalahöjd

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: