Omstart och omställning

IMG_6785Vaknade upp med huvudvärk och tog mig en morgonjogg. Huvudvärken försvann nästan med en gång, men ersattes av en enormt tung känsla i kroppen. Farten pendlade mellan fem och sex minuter per kilometer och det kändes så tungt. Efter tre kilometer började skenbenen ömma. Då kom tankarna. Vad är det jag håller på med? Det här är ju inte kul. Varför är det inte roligt?

Jag behöver lägga upp en ny plan. Inte en plan med avancerade pass, tider, tävlingar och mål. Nä, jag behöver något helt annat. En struktur för att hålla mig under min brytpunkt så jag kan hålla mig frisk och hel. Jag måste sätta mig och analysera fakta i vad som funkat och inte funkat de senaste åren, men magkänslan säger mig att jag måste tillbaka till mitt element och göra mig grej.

Mina mest positiva löparminnen är att flyga fram ensam över rötterna i skogen. Om jag ska springa långt och långsamt eller fort vet jag inte, men jag tror att det är kontinuitet som gäller så kanske ska jag lägga upp den enklaste planen av alla. En runda om dagen och låta kroppen bestämma hur den ska springas.

Medan jag funderade på detta kom jag in på sista halvkilometern hem. Knäna, hakan och bröstet lyftes och sista femhundra gick i blank treminutersfart. Rätt tankar hjälper!

Annonser

3 kommentarer

  1. Fredrik Gustafsson · · Svara

    Jag tror det kunde vara bra för dej med några lite längre pass emellanåt, men samtidigt disciplinerat långsamma. Ett längre pass kan vara typ en timme eller mer och farten kring 5.30 – 6 min, inte snabbare! Var noga med att inte låta känslan öka farten. På så vis får kroppen en chans att vänja sig vid löpningen utan att belastningen är för hård.

    För att bli starkare och minska risken för skador skulle jag lägga in någon annan träning som komplement, tex styrketräning för löpare, cross-training, kanske vanlig Friskis-gympa (!) eller simning.

    Lycka till!
    Fredrik

    1. Det kanske blir långt och långsamt eller så blir det tvärtom. Nu byter jag fokus till mängd i antal pass med målet att ha så kul som möjligt på mjukast och härligast möjliga underlag. Ska gå in helt för löpglädje nu.

      Det innebär att alla nyttigheter som styrketräning, simning, intervaller och annat åker helt ut ur mitt medvetande. Det är helt enkelt inte kul.

      Man kan säga att istället för att göra tråkiga saker för att kunna göra de roliga så ändrar jag så att de roliga blir mindre slitsamma.

      1. Fredrik Gustafsson · ·

        Ja ta det roligt som norrmännen säger 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: