Förutsättningar för att bli en löpare

När jag började springa för fem år sedan började jag från min absoluta nollpunkt. Aldrig hade jag varit i sämre form. Nyfiken gick jag in för att dokumentera allt som hände för att se hur det skulle gå. Hur länge skulle jag hålla på? Skulle jag bli skadad igen och hur långt skulle jag orka springa var de första frågorna som slog mig. Efter ett tag, när det började gå bättre började jag fundera lite över vilken träningsform som var effektivast. När det gick som bäst åkte jag på en hel del småkrämpor och min iver efter rekord fick sig en rejäl törn. Nuförtiden vet jag inte riktigt varför jag springer längre. Under dagens runda råkade jag komma in i tankar kring vad jag egentligen behöver för att utveckla som löpare. Vad har jag och vad har jag inte?

 

Utrustning och teknik

Som medelålders man med familj och normal ekonomi har jag inte behövt begränsa mig när det gäller utrustning. Har jag sett ett par skor, ett par tights eller något annat har jag i princip unnat mig det. Nån tusenlapp om året är ändå en förhållandevis billigt. Så har utrustningen haft någon betydelse? Prylarna har underlättat lite så till vida att jag fått inspiration att ge mig ut och testa och framför allt GPSen har varit mitt största verktyg i och med att jag kunnat springa vilka slingor som helst och ändå få veta hur långt jag sprungit. Har de gjort mig till ett bättre löpare? Ytterst tveksamt. Kan man bli duktigt utan? Garanterat.

Begränsning för mig = Inte alls

Viktigt rent allmänt = Nej

 

Tid och möjlighet

Jag övergick till att springa från att spela tennis för att jag slapp leta medspelare och hitta lediga tennistider att boka. Springa är lätt. Det är bara at snöra på sig skorna och ge sig iväg. Njae, inte riktigt skulle det visa sig. Att köra barn till aktiviteter, hämta från förskolan, laga mat och sen hinna ut före det blir kolmörk visade sig vara en ekvation som inte var så enkel att få ihop. Om det är något jag med viss säkerhet konstaterat haft stor inverkar på min form så är det träningsmängden. När jag kunnat träna ofta och regelbundet så har formen sakta stigit och vid längre uppehåll drastiskt rasat.

Begräsning för mig = Ja, till viss del.

Viktigt rent allmänt = Ja

 

Envishet och tåla smärta

Jag har läst rätt mycket om att för att springa bra får man inte vika ner sig när det gör ont. Det stämmer så klart. Hur är det i mitt fall? Tja, under en period sprang jag så hårt jag kunde varje gång. Haltade sista biten med kramp håll och lite allt möjligt. Blev jag bra? Njae, gjorde ett par personbästa, men sen ledde det mestadels till uppehåll i träningen pga mindre skador.

Begränsning för mig = Osäkert

Viktigt rent allmänt = Troligen

 

Träningsmetoder och ledare

Kan man bli en bra löpare genom att ensidigt bara mala på i ett tempo. De flesta skulle nog säga nej. Jag är väl lite av ett bevis på att det inte går för jag springer nästan varenda pass i ett standardtempo. Upp till en viss nivå gick det bra, sen har det helt stannat av. Ska man bli bättre har man nog nytta av ett bra upplägg och en erfaren coach som kan justera det som behövs och inte minst gå in och stötta mentalt där det behövs.

Begränsning för mig = Ja, fast självvalt

Viktigt rent allmänt = För de flesta

 

Fysisk talang

Hur mycket av löpsteg, styrka, syreupptagningsförmåga och så betyder för bra löpning är knappt ens värt att diskutera. Det är ju självklart att den som har de sakerna blir en bra löpare. Är det medfött eller något som kommer med lång träning. Har hittat belägg som stöjder både det ena och det andra. Hur är det i mitt fall? I ungdomen när jag tränade andra saker kunde jag ta mig ner under 40 på milen utan jätteproblem. Nu runt 40strecket känns det tveksamt även om jag ett tag var stabil på runt 45 på en rätt teknisk bana.

Begränsning för mig = Absolut

Viktigt rent allmänt = Garanterat

 

Slutsats

Att jag har rätt bra förutsättningar på en del mer eller mindre oviktiga faktorer och inte där det spelar någon roll. Tur att jag är rätt nöjd med att alls kunna motionera nuförtiden och att det är målet i sig för annars hade jag kastat in handduken.

 

Och dagens träningspass?

Medan jag funderade på mina förutsättningar passerade 6,5 kilometer under mina fötter. Var lite stel och småöm i ljumskarna efter förra veckan. Under en period av passet kände jag mig riktigt pigg och sprang under 4 min en stund då fick jag tankar på att kanske prova att dra en korta runda varje dag. Men sen lugnade jag ner mig till fem min/km och ljumskarna sa att det nog blir vanliga vilodagar igen.

 

 

Annonser

2 kommentarer

  1. Intressanta reflektioner Andreas!

    1. Tack för det. En del är nog inspirerade av dina alster.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: