Bokskogsrundan avklarad, ännu en framgång

Var riktigt trött och sliten i morse, mådde allmänt illa. Sen canceroperationen har jag av och till haft en känsla i bröstet som påminner om en liten kallsup ungefär. Så var den här morgonen, men jag bestämde mig för att ändå ge mig ut på en runda. Den bästa runda är ju trots allt den som blir av.

Förväntningarna var låga liksom temperaturen. 6 plusgrader på termometern betydde mysbyxor på, men ingen jacka. Första stegen kändes inte så tunga, benen var helt ok, men illamåendet var kvar hela första kilometern, försökte driva bort tankarna till att fokusera på att lyfta höften och springa med lite längre steg. Efter den kilometern började obehaget släppa. Det gick med min nya standard lätt, vilket betyder ungefär 170 bpm i puls. Det som enligt mitt VOmax är dödens zon, dvs zonen som man inte ska träna längre pass i.

Efter att ha sprungit två kilometer började bokskogen närma sig och jag kände mig varken tröttare eller piggare så jag spände bågen och tog sikte på att ta mina första steg in i bokskogen också. Det gick helt ok. Jag hade målat upp att jag skulle få lite glädjefnatt av att trampa i bokskogsförnan, men jag behöll samma likgiltigt nöjda kämpande känsla. Började söka med blicken efter någon liten sidostig för att korta av rundan. Att lägga på två kilometer extra sen sist kändes väl djärvt. Hade en minnesbild av att det fanns små stigar jag aldrig provat när jag var pigg, men det var fel. Det fanns ingen avstickare förrän korsvägen efter en kilometer. Så jag fick vända och ta hela 6,5 rundan. Skulle jag orka tillbaka.

Jodå, jag höll mig ganska bra. Tempot sjönk från inledande 5:15 till 6 min /km och pulsen steg till 175 bpm mot slutet, men jag rasade inte ihop kollapstrött utan kunde gå stilla upp från stigen mot villa. Så raden av förbättringar i comebacken är obruten. Jag klarade att uppnå mitt mål från sjuksängen också idag. Nu får jag sätta ett nytt mål. Vad ska det bli? Hela varvet runt sjön före semestern är slut?

Kommentera

