Första lågpulsrundan i år

I rehaben efter cancern var det bara att bita i från början. Även de kortaste rundor krävde maxinsatser. I takt med att krafterna har kommit tillbaka har jag velat förlänga rundorna och öka farten som i början var väldigt långsam gång. Senaste rundan klarade jag av målet att springa de drygt elva kilometerna runt sjön. Vad gör man när man nått målet? Idag valde jag av att njuta av att jag klarade målet och ställde in ett nytt mål för dagen – att springa lugnt och hålla pulsen under 160 bpm.

Hålla igen farten har jag ofta haft besynnerligt svårt med tidigare, men idag gick det bra. Jag kollade pulsen på klockan lite då och då utan att titta på farten. Först nu när jag kom hem tittade jag på farten. Jag höll väldigt jämnt fart över hela rundan och snittet blev 6:05 min/km. Det var inte så länge sen jag fick plåga mig runt fyra kilometer i den farten med hög puls så det kändes väldigt fint att klara sex km i den farten med en snittpuls på 154 bpm.

Kommentera

