Gick inte att fly från löpningen idag

Har varit miserabelt kallt, blåsigt, mörkt och regnigt de senaste veckorna. Min motivation för löpning är inte heller på topp så jag har hoppat över löpningen. Förra veckan ersatte jag löpningen med två timmars tennis med jobbet istället. Inomhusträning kändes mycket mer lockande. Det gav kanske inte så mycket flås, men fyra dagars träningsvärk på alla möjliga ställen från vristerna till halsen. Idag tänkte jag också gå på tennisen, men det fallerade för det var strömavbrott och efter en kvarts väntan på strömmen gav gänget upp. Så när jag kom hem var det bara att bita ihop och dra på löparkläderna för annars skulle det inte bli nån träning alls den här veckan kanske.

Så ut i blåsten. Å fan va det blåste. Sprang i min vanliga 5:30-lunk och hoppade till lite ibland när det knakade oroväckande i bokskogen. Jag klarade mig dock igenom mina kilometer i skogen och när jag kom ut träffade jag på en gammal bekanting. Vi känner till varandra, men egentligen inte mycket mer. Han spelade back i förstafemman under de sju åren jag tränade hockey och gjorde mitt yttersta för att någon gång ta en plats i fjärdefemman. Det hände bara två gånger och jag i den ena matchen lyckats jag pricka stolpen med två avslut vilket gav en hel del retsamma kommentarer resten av det året. Så jag vet vem han är och han vet kanske knappt vem jag är. För ett par år sedan när jag var på uppe i rätt hygglig löpform hade jag säkert stannat till och sprungit lite åt samma håll för att mäta mig lite med en av stjärnorna från gamla förstafemman för vad som ändrats på 30 år. Nu efter cancercomebacken och lite småsliten efter knappt sega fem kilometer var sällskap ungefär det sista jag ville ha, men jag stannade till och snackade med honom där han stod och värmde upp. Sen sprang jag de sista knappa två kilometerna hem.

Kommentera

